Giraffes - shutterstock 10122100

Ga mee op studiereis door Zuid-Afrika

Wil jij saam met ons op n'reis deur Suid-Afrika gaan?

Zuid-Afrika is een groot land en het is bijna onmogelijk om alles in één reis te zien. Toch proberen we het, om je zoveel mogelijk te laten ontdekken tijdens onze prachtige rondreizen door Zuid-Afrika. We nemen je mee op onze studiereis door het veezijdige Zuid-Afrika.

Corianne & Irene

12-4-2024

Goed om te weet!

Zuid-Afrika vlag

In Zuid-Afrika...

…....betalen ze met de Zuid-Afrikaanse Rand.​

…....rijden ze links.​

….....wassen ze je auto als je gaat tanken.​

….....zijn de zomer en winter omgedraaid.​

.......hebben ze 11 talen, maar de voertalen zijn Afrikaans en Engels.​

….....doen ze aan 'load shedding' door gebrek aan elektriciteit.​

De route

De route die wij gereden hebben is vergelijkbaar met onze standaard rondreis Kaapse Familievakantie, maar dan met de wijnlanden in plaats van Hermanus omdat we niet in het walvissenseizoen waren.

Zuid-Afrika route

Een hele afwisselende route, iedere dag is weer anders en een verrassing!​

Kort samengevat: Winkelen, Wijn, Walvissen, Wandelen & Wild, wat wil een mens nog meer?​

Dag 1 & 2: Kaapstad​

Kaapstad

We starten onze reis in Kaapstad, een hele leuke stad waar je veel kunt zien en doen. Het is echt wel een stad waar je meerdere dagen kunt verblijven.​

​De majestueuze Tafelberg siert de skyline van de stad. Of je nu de kabelbaan neemt of de uitdagende hike aangaat, het uitzicht vanaf de top op de stad is adembenemend. Een ander iconisch punt is het voormalige gevangeniseiland Robbeneiland, dat een bezoek zeker waard is. Dagelijks vertrekken meerdere veerboten naar het eiland, maar reserveren is aanbevolen. Voor wie op zoek is naar ontspanning en vermaak, biedt de V&A Waterfront een overvloed aan mogelijkheden met talloze restaurants, bars en winkels.

Om een beter begrip van de stad te krijgen, hebben we 's ochtends een drie uur durende fietstocht door Kaapstad gemaakt, langs talloze bezienswaardigheden. We bezochten onder andere de Companie Gardens, ooit de tuinen van de VOC, fietsten door het kleurrijke Bo-Kaap en passeerden het imposante Kasteel de Goede Hoop, altijd met de majestueuze Tafelberg op de achtergrond.

Het was een fantastische manier om een eerste indruk van de stad te krijgen. Halverwege de tocht was er een korte pauze waarbij we verschillende typische gerechten uit de Kaaps-Maleisische keuken mochten proeven.

'S Avonds hebben we het gezellige V&A Waterfront verkend, waar we een ritje maakten in het reuzenrad en vervolgens dineerden met de medewerkers van onze lokale agent Fairfield. De levendige sfeer, verlichte promenades en diverse eetgelegenheden maakten het tot een onvergetelijke ervaring.

Dag 3: Kaapstad – Kaaps Schiereiland – Stellenbosch - Franschhoek

Vanochtend staat er een avontuurlijke start op ons programma: we halen de huurauto op bij het stadskantoor in Kaapstad en beginnen onze dag met een adembenemende rit over de schilderachtige "Chapmans Peak Road", met de majestueuze kliffen aan de ene kant en de uitgestrekte oceaan aan de andere kant, op weg naar het idyllische Boulders Beach, beroemd om zijn indrukwekkende pinguïnkolonie.

Maar daar blijft het niet bij! Onze reis vervolgt zich naar de wereldberoemde wijngebieden. Onze eerste stop is het bruisende Stellenbosch, waar de historische charme van het oude centrum samenkomt met levendige straten en gezellige cafés. Daarna zetten we koers naar het betoverende Franschhoek, een pittoresk dorpje doordrenkt van elegantie en een onmiskenbare sfeer van luxe, gelegen te midden van een betoverend berglandschap, omringd door uitgestrekte wijngaarden. Deze bestemmingen zijn niet alleen een lust voor het oog, maar beloven ook een onvergetelijke culinaire ervaring te bieden. Kortom, een dag vol ontdekkingen en genoegens temidden van adembenemende natuurlijke schoonheid!

• Zuid-afrika pinguins
  • Stellenbosch

Dag 4: Robertson – Swellendam - Heidelberg

Terwijl we onderweg waren naar Skeiding Guest Farm, maakten we een paar tussenstops voor hotelinspecties, waardoor we ook onderweg van de prachtige omgeving konden genieten.

's Avonds werden we getrakteerd op een heerlijke struisvogelsteak, een culinair avontuur dat ons allemaal verraste! De volgende ochtend stond er een uitgebreide rondleiding op de boerderij op het programma, samen met de andere gasten. We werden verwend met een close-up ontmoeting met een verscheidenheid aan dieren, waaronder struisvogels, emoes, steenbokken, stokstaartjes en zelfs een zebra!

Maar zoals ze zeggen, 'Om in Zuid-Afrika te rijden is heel gemakkelijk!' De wegen zijn over het algemeen goed, vooral in dit deel van Zuid-Afrika. Bestuurders zijn beleefd en rijden rustig. Soms hadden we de weg zelfs helemaal voor onszelf! Maar we kwamen ook regelmatig wegwerkzaamheden tegen en moesten we ons traject door bergachtig terrein navigeren, wat meer tijd kostte dan verwacht. Bovendien waren sommige accommodaties alleen bereikbaar via vrij ruige onverharde wegen, wat onze avontuurlijke reis alleen maar spannender maakte!

Dag 5: Knysna​

Op weg naar het betoverende Knysna! Een charmant havenstadje waar pittoreske restaurants en boetiekjes langs de kade liggen, klaar om ontdekt te worden.

Maak een onvergetelijke boottocht naar de iconische 'Knysna Heads', waar de oceaan de lagune ontmoet, of dompel jezelf onder in de lokale cultuur met een Township tour. Tijdens onze Township tour met Emzini Tours werden we hartelijk ontvangen door Ella, een levendige en enthousiaste vrouw uit de township. Ze opende haar huis voor ons en deelde haar leven met 15 pleegkinderen, van wie we er een aantal mochten ontmoeten. Een ervaring die ons raakte en ons een dieper inzicht gaf in het echte leven in Knysna.

Dag 6: van Knysna naar Tsitsikamma​

Zuid-Afrika verblijf

In het adembenemende Tsitsikamma National Park maakten we een kort bezoek aan Storms River en waagden we ons aan een uitdagende hike bij de Suspension Bridge, waar we werden beloond met panoramische uitzichten die onze ziel deden jubelen.

Onze overnachting was bij de betoverende Misty Mountain Lodge, een oase van rust en schoonheid te midden van de wildernis. Maar wat maakt accommodaties tijdens een rondreis door Zuid-Afrika zo bijzonder? Het is de diversiteit die elke nacht uniek maakt. Soms vinden we onszelf in charmante guesthouses of knusse B&B's, waar de gastvrijheid voelt als een warme omhelzing. Andere keren brengen we de nacht door op een boerderij of in een sfeervolle safaritent, waardoor we een dieper contact maken met de natuur.

Ongeacht waar we verblijven, worden we altijd met open armen ontvangen en worden we in de watten gelegd, waardoor elke overnachting een onvergetelijke ervaring wordt.

Dag 7: Addo Elephant Park

Addo Elephant National Park is een van de meest iconische en opmerkelijke wildreservaten in Zuid-Afrika. Het park is vooral bekend om zijn grote populatie olifanten, die een belangrijke rol spelen in het behoudsprogramma van de diersoort.

Dag 8 & 9: ​ Sibuya Private Game Reserve​

Zuid-Afrika Game Reserve

Onze avontuurlijke reis bracht ons naar het schilderachtige Kenton-on-Sea, waar we met een opgewonden hart de receptie binnenstapten. Van daaruit was het tijd voor een spannend nautisch avontuur: we stapten aan boord van een boot en gleden langs de kustlijn, de zilte zeelucht tegemoet. Na een verrukkelijke tocht van 40 minuten bereikten we ons bestemming: het betoverende Forest Camp.

Na een smakelijk lunchbuffet waren we klaar om ons te storten in het volgende hoofdstuk van ons avontuur. En wat stond er op het programma? Niets minder dan een onvergetelijke game drive! We vertrokken met opwinding en nieuwsgierigheid op zoek naar de verborgen schatten van het landschap tijdens de game drive. Het was een ervaring die ons enthousiasme voor avontuur aanwakkerde.

TOTSIENS​

Hopelik kon ons jou oortuig van die schoonheid van Suid-Afrika!

Terwijl we afscheid nemen van dit adembenemende avontuur in Zuid-Afrika, willen we je uitnodigen om zelf de pracht en praal van dit betoverende land te ervaren. Met onze zorgvuldig samengestelde rondreizen door Zuid-Afrika of onze op maat gemaakte reisopties, kun je deze onvergetelijke bestemming ontdekken in het gezelschap van gelijkgestemde avonturiers. Laat ons je gids zijn terwijl je de verborgen schatten van Zuid-Afrika verkent en je hart verliest aan de ongeëvenaarde schoonheid van dit land. Neem vandaag nog contact met ons op en laat ons je dromen omzetten in onvergetelijke reisherinneringen.