Reiswijzer
Hartelijk welkom
Fijn dat je hebt gekozen voor een reis met de Jong Intra Vakanties. Je kunt erop rekenen dat wij je vakantie tot in de puntjes hebben voorbereid. Maar we kunnen niet alles voor je regelen. Er zijn nu eenmaal dingen die je zelf in de gaten dient te houden. Hierbij willen wij je graag behulpzaam zijn; vandaar deze reisinformatie. Tevens wijzen wij je erop dat onze algemene voorwaarden eveneens van belang zijn, omdat je hierin niet alleen tips maar ook de zekerheden vindt waaronder de reizen worden uitgevoerd; deze voorwaarden zijn ook gepubliceerd op onze website www.dejongintra.nl/voorwaarden.
Bijgevoegd heb je de reisdocumenten ontvangen. Op de vouchers vind je de details van de door jou gereserveerde reis. Wil je voor je accommodatie of rondreis deze direct na ontvangst controleren op juistheid en volledigheid? Mocht er iets niet in orde zijn, neem dan direct contact met ons op.
Boek vooraf je tickets
Boek voor je vertrekt of tijdens je verblijf eenvoudig je tickets voor attracties, bezienswaardigheden en musea en sla de wachtrij over. Ook kun je op veel bestemmingen excursies, fietstours en boottochten reserveren. Handig om vooraf al geregeld te hebben zodat je alle tijd hebt om je vakantiebestemming te ontdekken.
Bekijk alle mogelijkheden op www.dejongintra.nl/excursies
Douane & grensformaliteiten
Wij wijzen je er nadrukkelijk op dat je, je medereiziger(s) en/of je kind(eren) altijd een geldig paspoort of identiteitsbewijs (afhankelijk van je bestemming) nodig hebben om de grens te passeren. Bij sommige landen is het zelfs noodzakelijk dat het paspoort bij terugkeer nog 6 maanden geldig is of dat je zelfs een aanvullend visum nodig hebt. Volgens de reisvoorwaarden ben je altijd zelf verantwoordelijk voor het in bezit hebben van geldige reispapieren. Voor meer informatie of vragen kun je terecht bij je boekingskantoor, gemeente, ambassade van het land of het Ministerie van Buitenlandse Zaken.
NOG ENKELE TIPS
- Draag je reispapieren en geld steeds bij je; stop het in je binnenzak of in een hals- of schoudertasje. Laat het nooit achter in je hotelkamer, maar in de hotelkluis.
- Noteer op een veilige plaats het nummer van je paspoort/identiteitsbewijs plus datum en plaats van uitgifte.
- Maak kopieën van je paspoort/identiteitsbewijs en gebruik deze om af te geven in de hotels waar je overnacht
- Neem altijd je originele paspoort/identiteitsbewijs mee.
Wij kunnen geen aansprakelijk gesteld worden voor eventuele financiële gevolgen van het niet in bezit hebben van de juiste papieren of het verlies hiervan tijdens de reis.
Reis je met kinderen?
Informeer dan vooraf naar de betreffende regels. Indien 1 ouder met kind(eren) reist gelden aanvullende regels. Zie hiervoor de informatie van de Rijksoverheid via www.dejongintra.nl/paspoortkinderen.
Nederland Wereldwijd
Voordat je op vakantie gaat én tijdens je vakantie raden we je aan om de website www.nederlandwereldwijd.nl te raadplegen. Hier staat de meest actuele informatie met betrekking tot de reisdocumenten, medicijnen, noodnummers, invoerbepalingen enz. enz. Je kunt diverse apps downloaden via deze website zodat je direct over de juiste informatie beschikt.
Je accommodatie
Identiteitsbewijs tonen bij je accommodatie
Hotels, campings en vakantieparken zijn wettelijk verplicht hun gasten bij het inchecken te identificeren en te registreren. De accommodatieverschaffer moet een aantal persoonsgegevens uit het identiteitsbewijs registreren. Welke gegevens dat precies zijn verschilt per land. Het is nooit noodzakelijk het Burgerservicenummer (BSN) over te nemen. Dit nummer in combinatie met je pasfoto is fraudegevoelig. Meestal kan er voor de registratie volstaan worden met het slechts tonen van je identiteitsbewijs.
Alle accommodaties in Spanje zijn bij het inchecken verplicht een kopie van je reisdocument te maken. Dit geldt ook voor autoverhuurbedrijven in Spanje.
Om fraude met identiteitspapieren te voorkomen geeft de Nederlandse overheid advies over het maken van een kopie zonder dat het BSN-nummer wordt gekopieerd. Zie hiervoor de website van de overheid.
Aankomst & vertrek bij de accommodatie
Heb je een hotel/pension/appartement/huisje geboekt dan word je meestal niet voor ca. 15.00 uur verwacht en moet bij vertrek de kamer voor ca. 10.00 uur verlaten zijn.
I.v.m. de wettelijk vastgestelde rij- en rusttijden van chauffeurs kunnen bussen niet altijd op een tijdstip arriveren waarop je direct je accommodatie kunt betrekken.
Als je door omstandigheden niet voor 18.00 uur in je accommodatie kunt arriveren, is het van groot belang dat je de accommodatie hiervan telefonisch in kennis stelt. Het telefoonnummer vind je op je voucher. Niet bellen levert het risico op dat je gereserveerde kamer wordt doorverhuurd. Dus altijd bellen in geval van vertraging of aankomst na 18.00 uur. Voor de gevolgen van een vertraging, het niet meer open zijn van de receptie, gesloten zijn van de faciliteiten, etc. kunnen wij geen verantwoordelijkheid aanvaarden.
Wanneer je een incomplete inventaris aantreft dan dien je dit direct te melden bij de receptie. Deze zal zo snel mogelijk voor herstel zorgdragen. Het kan gebeuren dat je je accommodatie aantreft in een staat die je niet verwachtte. Mocht je hierin een reden voor een klacht zien, aarzel dan niet om deze direct te melden bij de receptie van de accommodatie. Lukt dat niet (taalbarrière, openingstijden), neem dan contact op met de reisleiding of lokale vertegenwoordiging. Wordt er geen bevredigende oplossing geboden of is er geen reisleiding of lokale vertegenwoordiging, dan dien je contact op te nemen met ons hoofdkantoor. Wij zijn 7 dagen in de week, 24 uur per dag bereikbaar.
Eenmaal thuis kunnen wij iets wat ter plekke hersteld had kunnen worden, niet meer ongedaan maken. Indien je zonder voorafgaand overleg met ons te hebben gehad de gereserveerde accommodatie verlaat en/of een andere accommodatie betrekt, verlies je alle rechten op vergoeding of compensatie. Wil je bij je autovakantie je thuisreis eerder aanvangen, meldt dit dan ruim van tevoren bij de receptie. Dan kan men meestal je accommodatie tijdig controleren en (indien van toepassing) het terugbetalen van de waarborgsom regelen. Bij het verlaten van de accommodatie dien je deze in dezelfde staat als waarin je deze aantrof achter te laten. Ook als de eindschoonmaak inbegrepen is, is het gebruikelijk dat je voor vertrek, indien van toepassing, keuken en -inventaris schoonmaakt. Ben je niet tevreden over de schoonmaak bij aankomst, meld dit dan bij de receptie.
Airconditioning/Verwarming
Airconditioning en verwarming worden vaak centraal geregeld. Dit geldt voor zowel de hoogte van de temperatuur alsmede voor de operationele tijden. Ze zijn vaak slechts gedurende een aantal maanden operationeel. Tevens worden deze vaak gedurende een aantal uren ingeschakeld. Soms kan airconditioning tegen een toeslag worden geregeld. De kosten dienen ter plaatse te worden voldaan. Indien over de airconditioning of verwarming vragen en/of problemen zijn, dan dien je deze zelf ter plaatse op te lossen. Wij aanvaarden hiervoor geen aansprakelijkheid.
Parkeren
Diverse accommodaties beschikken over parkeergelegenheid voor je (huur)auto. In de accommodatiebeschrijving geven wij dit ook aan. Wij kunnen echter geen exacte (c.q. bindende) informatie verstrekken met betrekking tot het bedrag dat je dient te betalen voor het gebruik van een parkeerplaats. Deze kosten worden vastgesteld door de accommodatieverschaffer en hierop hebben wij geen invloed. Dit geldt tevens voor de beschikbaarheid en de ligging van de parkeerruimte, die niet altijd in de directe omgeving van de accommodatie is en soms zelfs buiten het centrum. Parkeren geschiedt altijd op eigen risico. Ook tijdens autorondreizen zijn parkeerplaatsen- en parkeerkosten niet standaard inbegrepen.
Tips om mee te nemen
Je vakantiekeuken: teneinde irritatie en teleurstelling te voorkomen, raden wij je aan om voor ons vanzelfsprekende keukenattributen zelf mee te nemen (kurkentrekker, blikopener, koffiefilter, kaasschaaf, aardappelschilmesje, vaatdoek, theedoek e.d.). In andere landen zijn deze attributen niet altijd vanzelfsprekend.
Toeristenbelasting
Voor sommige accommodaties dient toeristenbelasting te worden betaald. Deze kosten dienen ter plaatse aan de accommodatie te worden betaald. Vermelde prijzen in de brochure, op onze website of op je vouchers bij de reisdocumenten zijn indicatief en onder voorbehoud van wijzigingen. Het kan voorkomen dat accommodaties na publicatie of boeking toeristenbelasting invoeren. Omdat deze toeristenbelasting door de plaatselijke overheid wordt ingesteld kan deze nadien worden ingevoerd of verhoogd.
Waarborgsom
In veel accommodaties ben je verplicht bij aankomst een waarborgsom te betalen (soms alleen per creditcard mogelijk). Deze wordt aan je terugbetaald bij vertrek indien er bijv. geen gebruik is gemaakt van de minibar of bij appartementen/campings nadat de eindcontrole heeft plaatsgevonden (zie er derhalve op toe dat deze controle plaatsvindt voor vertrek). Indien je een schadevergoeding dient te betalen, vraag dan om een kwitantie, zodat je dit bedrag eventueel op je verzekering kunt verhalen. In een enkel geval wordt de waarborgsom na vertrek door de accommodatiehouder teruggestort op je bankrekening. Je bent zelf verantwoordelijk voor eventuele niet- terugbetaling van de borg. Bij een probleem kunnen wij niet bemiddelen en aanvaarden hiervoor geen aansprakelijkheid.
Verzorging
De juiste verzorging ter plaatse kun je vinden in de reisdocumenten. Aangezien het begrip halfpension nogal eens verwarring wekt, willen wij dit nog eens nader verklaren. Halfpension betekent dat het diner en het ontbijt is inbegrepen; in dat geval is de lunch voor eigen rekening. Halfpension begint met het diner op de dag van aankomst in je hotel en eindigt met het ontbijt op de dag van vertrek uit je hotel. Consumpties zijn nooit bij de reissom inbegrepen, tenzij uitdrukkelijk vermeld. Entreegelden bij groepsreizen voor bijvoorbeeld kabelbanen, kastelen, musea zijn niet inbegrepen, tenzij anders vermeld. Wij willen je tot niets verplichten, je bepaalt zelf waar je aan deelneemt. Niet vermelde extra’s zijn te allen tijde facultatief en nooit verplicht.
Wifi / internet
In veel accommodaties is het gebruik van internet (wifi) mogelijk. Voor details verwijzen wij je graag naar de beschrijving bij je accommodatie. Voor het (tijdelijk) niet beschikbaar zijn van internet of kosten die worden berekend, kunnen wij helaas geen aansprakelijkheid aanvaarden. De Jong Intra Vakanties is tevens niet aansprakelijk voor extra kosten indien de accommodatie na boeking besluit om kosten in rekening te brengen voor internet. In veel accommodaties is wifi ingesteld voor toeristisch gebruik en niet zakelijk of gericht op het downloaden of streamen van video’s en series zoals van Netflix.
Wat is inbegrepen
Dit vermelden wij zoveel en zo exact mogelijk in de brochure en op onze website; er kunnen zich omstandigheden voordoen, waardoor het beheer van de accommodatie genoodzaakt is bijkomende kosten te berekenen of te verhogen. Stookkosten worden bij appartementen en vakantiehuizen meestal berekend naar verbruik. Wij adviseren je bij aankomst de meterstand op te nemen. Toeristenbelasting hebben wij vermeld; deze wordt vaak gewijzigd door de gemeente en wij weten dat niet altijd op het moment dat brochure in druk wordt gegeven. Indien de verblijfsbelasting niet inclusief is, staat dit specifiek vermeld. Voor bijkomende kosten kunnen wij geen verantwoordelijkheid aanvaarden.
Je vliegreis
Aankomst buitenlandse luchthaven
Bij aankomst op de luchthaven van bestemming ga je door de douanecontrole. Hierna neem je je bagage weer in ontvangst. Let erop dat je geen bagage hebt achtergelaten. Passagiers voor groepsreizen worden in de regel na het verlaten van het douanegebied door de reisleiding van de Jong Intra Vakanties of vertegenwoordiging van de lokale agent opgewacht. Passagiers die eventueel een transfer naar een accommodatie hebben geboekt worden opgewacht door een vertegenwoordiger van de lokale agent of transfermaatschappij. Bij de reisdocumenten tref je de juiste informatie aan.
Transfers
Indien je bij boeking een transfer hebt gereserveerd of indien je transfer bij je boeking is inbegrepen dan vind je hierover meer informatie bij je reisdocumenten.
Nog geen transfer geboekt?
Reserveer dan je transfer voor vertrek via www.dejongintra.nl/transfers
Bagage & verloren voorwerpen
Het gewicht alsook de afmetingen van je ruim- en handbagage zijn gelimiteerd. Aangezien de afmeting en het gewicht afhankelijk is van je bestemming en de luchtvaartmaatschappij waarmee je vliegt adviseren wij je vóór vertrek de voorwaarden nauwkeurig te controleren. Bij veel luchtvaartmaatschappijen geldt een toeslag indien je ruimbagage wilt meenemen. Voor het meenemen van uitzonderlijke bagage, zoals een skiuitrusting, golftas, duikuitrusting, e.d. gelden per maatschappij andere toeslagen en voorwaarden die staan vermeld bij de informatie van de betreffende luchtvaartmaatschappij.
Bij vermissing van bagage is je vluchtnummer en je bagagelabel van belang. Bij zoekgeraakte of beschadigde bagage dien je dit direct bij aankomst te melden bij de betrokken luchtvaartmaatschappij of afhandelaar. Deze geeft je een bewijs van vermissing/beschadiging mee. Zonder dit bewijs zal de luchtvaartmaatschappij de claim afwijzen. Aanvragen voor schadevergoeding kan uitsluitend schriftelijk direct bij de betrokken luchtvaartmaatschappij.
Vliegreis
Je dient je uiterlijk 3 uur voor vertrek op de luchthaven te melden (zowel voor de heen- als de terugreis), tenzij dit op je voucher anders staat vermeld. Hou rekening met extra tijd, die nodig is op de vliegvelden i.v.m. uitbreiding van de veiligheidsregels en verscherpte controle van de douane. De Jong Intra Vakanties kan niet aansprakelijk worden gesteld voor kosten die voortvloeien uit het missen van een vlucht als gevolg van te laat inchecken. Je kunt je melden bij de balie van de luchtvaartmaatschappij waarmee je de vlucht maakt. Elke vlucht heeft een vluchtnummer. Dit nummer alsmede de naam van de bestemming vind je ook vermeld bij de desbetreffende incheckbalie. Van alle luchtvaartmaatschappijen ontvang je tegenwoordig geen papieren ticket meer, maar een E-ticket (elektronisch ticket). Bij incheck heb je dan alleen het reserveringsnummer van de luchtvaartmaatschappij en je paspoort nodig. Indien je een E-ticket hebt ontvangen, bestaat er op diverse luchthavens de mogelijkheid om via incheckzuilen zelf in te checken. Ook is het bij de meeste luchtvaartmaatschappijen mogelijk via hun app of de website in te checken. Je ruimbagage kan je afgeven bij de bagageafgifte balie. Na het passeren van de paspoortcontrole kun je inkopen doen. Dat wil echter niet zeggen dat je ongelimiteerd taxfree inkopen kunt in- of uitvoeren. Hiervoor gelden restricties. Voor verdere informatie kun je terecht bij de gratis belastingtelefoon Douane in Nederland:
0800-0143 of vanuit het buitenland +31-55 5385389. Of bekijk de website of download de app.
Parkeren of overnachten bij de luchthaven?
Via www.dejongintra.nl/parkeren kun je voordelig je parkeerplaats of overnachting nabij de luchthaven reserveren.
Algemeen
Aansprakelijkheid
Wij geven je graag zoveel mogelijk informatie over hetgeen je op je vakantiebestemming en/of bij je accommodatie aan kunt treffen. De afbeeldingen in de brochures en onze website zijn bedoeld om je een impressie van de vakantiebestemming te geven. Echter, voor deze informatie zijn wij afhankelijk van derden. Openingstijden, het gebruik c.q. aanwezigheid van faciliteiten (zwembaden, tennisbanen, musea e.d.) kunnen zonder onze tussenkomst veranderd worden, om reden van verbouwing, uitbreiding of anderszins. Tevens willen wij je attenderen op het feit dat in voor- en naseizoen openingstijden e.d. regelmatig worden aangepast aan de seizoensdrukte en/of weersomstandigheden. Dit kan betekenen dat sommige faciliteiten (nog) niet gebruikt kunnen worden. Wij kunnen geen aansprakelijkheid aanvaarden voor de juistheid van door derden ter beschikking gesteld beeld- en informatiemateriaal. Kennelijke zet- en/of drukfouten binden ons niet.
Ander land, andere gewoonten
Elk land heeft zo zijn eigen gewoontes (bijv. bij het bereiden van de maaltijden); in sommige gevallen kan dat totaal anders zijn dan je thuis gewend bent. Bedenk dan dat ook dit onderdeel uitmaakt van je vakantie en dat er dan ook enige aanpassing van je wordt verwacht, in het belang van je eigen vakantieplezier, maar ook van je medereizigers. Ook openingstijden van banken, postkantoren e.d. verschillen per land of regio. Informatie hierover vind je bij de receptie van je accommodatie. Je dient er rekening mee te houden dat op zon- en feestdagen veelal winkels en banken gesloten zijn.
Dieet
Je dient dieetvoorschriften bij je boeking door te geven, zodat wij dit aan het hotel door kunnen geven. Evt. meerkosten worden in het hotel met je verrekend. Als de dieetlijst ingewikkeld is, laat hem dan vertalen en geef hem dan aan je hotel of (indien aanwezig) aan de chauffeur/reisleiding. Er wordt dan zoveel mogelijk rekening mee gehouden. Wij garanderen echter nooit de juiste bereiding en uitvoering van je dieet.
Excursies
Tenzij anders vermeld, zijn entreegelden voor bijvoorbeeld kabelbanen, kastelen, musea, enz. niet inbegrepen. Wij willen je tot niets verplichten, je bepaalt zelf waar je aan deelneemt. Niet vermelde extra’s zijn te allen tijde facultatief en nooit verplicht. Door omstandigheden kan het voorkomen dat een in de brochure genoemde excursie (of een onderdeel daarvan) niet kan worden uitgevoerd. In dat geval behouden wij ons het recht voor het programma te wijzigen.
Optionele excursies ter plaatse: op een aantal bestemmingen kun je excursies boeken bij lokale aanbieders (dikwijls ook via de hotelreceptie). Wij attenderen je erop, dat deze excursies buiten onze verantwoordelijkheid vallen en voor eigen rekening en risico zijn.
Fly-drives / autohuur
Indien je een auto hebt gehuurd, ontvang je bij de reisdocumenten een voucher met de gegevens van je reservering. Controleer of er een reserveringsnummer van de autoverhuurmaatschappij op staat vermeld. De voucher overhandig je aan de baliemedewerk(st)er wanneer je de auto ophaalt. Verder zal men je rijbewijs, paspoort/identiteitsbewijs en creditcard vragen. De creditcard moet op naam van de hoofdbestuurder (eerste naam in de reservering) staan en over voldoende kredietruimte beschikken. Zorg er tevens voor dat je de pincode van de creditcard bij de hand hebt. De autoverhuurmaatschappij geeft je anders de auto niet mee. Het is niet mogelijk om de waarborgsom met contant geld te voldoen. Het tarief van de huurauto die je bij ons hebt gereserveerd, is in de meeste gevallen inclusief ongelimiteerd aantal kilometers, volle tank brandstof, lokale belastingen en een CDW/diefstalverzekering (WA-verzekering). Soms behoud je een eigen risico. Afhankelijk van de verhuurmaatschappij kun je dit eigen risico ter plaatse geheel of gedeeltelijk afkopen. Soms is het niet afkoopbaar. Ter plaatse kun je ook een aantal optionele extra’s aanschaffen zoals een autostoeltje, GPS-systeem, een extra bestuurder of verzekeringen zoals bijvoorbeeld de PAI verzekering (Personal Accident Insurance).
Per autoverhuurmaatschappij gelden aparte voorwaarden. Deze vind je terug bij je reisdocumenten. Lees deze rustig door. We willen je extra attent maken op het volgende:
- Je rijbewijs moet minimaal 1 jaar in je bezit zijn en vrij van aantekeningen met betrekking tot overtredingen.
- Per verhuurmaatschappij en autocategorie gelden verschillende minimum en maximum leeftijden, variërend van 18 tot 25 jaar. Zorg dat je aan de juiste voorwaarden voldoet.
- Let bij het tekenen van het autohuurcontract goed op het bedrag waar je voor tekent. Dit bedrag staat voor de lokale extra’s die je ter plaatse afsluit en die dus van je creditcard zullen worden afgeschreven. Indien hier kosten op staan waar je het niet mee eens bent, bijvoorbeeld een verzekering die je niet had willen hebben, dan dien je dit direct bij de baliemedewerker aan te geven voordat je tekent. Er zijn op de meeste Europese verhuurkantoren ook Nederlandse versies van het huurcontract aanwezig zodat er geen misverstand kan ontstaan door de taal.
- Controleer de auto op beschadigingen voordat je vertrekt. Bij twijfel kun je beter even iemand van de verhuurmaatschappij erbij halen voordat je wegrijdt.
- Bij schade of een ongeluk dien je direct contact op te nemen met de autoverhuurmaatschappij. Het telefoonnummer staat op de huurovereenkomst. Zij zullen voor vervangend vervoer zorgen.
Fooien
Als je blijk wilt geven van je waardering in de vorm van een extraatje voor het personeel – je bent natuurlijk niets verplicht - geven wij je het advies dit in gedeelten te doen en niet alles aan het eind van je vakantie.
Gezondheid & medicijnen
Reizigers met gezondheidsproblemen doen er goed aan hiermee bij het kiezen van de aard van de reis en de bestemming en bij de voorbereiding van de reis rekening te houden. Aarzel niet om hieromtrent bij je boekingskantoor informatie te vragen. Draag je een bril, dan is het aan te raden een reservebril (in de handbagage) en het brilrecept mee te nemen (in Zwitserland is een automobilist zelfs verplicht om een reservebril bij zich te dragen).
Kies je voor een warm land, dan verdient de huid extra aandacht. Ga niet direct teveel in de zon liggen en helemaal niet tussen 12.00-15.00 uur. Voor de maag kan het drinken van teveel koude drankjes problemen geven. Leidingwater kun je niet altijd drinken. Mineraalwater is vaak een veilig alternatief. Bij voorkeur geen ijsklontjes in je drankje. Wees voorzichtig met ongekookte groente en ongewassen fruit. Hou ook rekening met mogelijke gezondheidsproblemen door hoogteverschillen in bergachtige gebieden.
Medicijnen die je gebruikt, zijn wellicht ter plaatse niet te koop of ze hebben een andere naam. Neem voldoende voorraad mee. Houd je medicijnen gescheiden van de rest van je bagage, in de handbagage. Voor alle zekerheid kun je ook je huisarts een recept in het Engels of Latijn uit laten schrijven. Sommige medicijnen, zoals die welke onder de Opiumwet vallen, moeten bij de douane worden aangegeven. Het verdient aanbeveling om altijd je medicijnpaspoort bij je te dragen; dit paspoort is verkrijgbaar bij je huisarts of apotheek.
Klachten
Voor de reis
Vertrek je binnenkort? Dan raden wij je aan om de informatie in de reisdocumenten te checken. Mocht je meer hulp nodig hebben kun je uiteraard contact op nemen met ons team reisspeclialisten. Zij helpen je graag persoonlijk verder.
Tijdens de reis
Indien je tijdens je reis opmerkingen of problemen hebt, wacht dan niet met het melden hiervan tot je weer thuis bent. Eenmaal thuis kunnen we iets wat ter plekke hersteld had kunnen worden, niet meer ongedaan maken. Neem in deze situatie altijd direct contact op met de betrokken dienstverlener, reisleiding of plaatselijke vertegenwoordiging zodat zij tijdens jouw vakantie een oplossing voor je kunnen aandragen. Mocht je er ter plaatse niet uitkomen is de Jong Intra Vakanties 24 uur per dag bereikbaar. Onze contact gegevens staan in de reisdocumenten.
Na terugkomst
Wij doen ons uiterste best om met de grootste zorg jouw reis samen te stellen. Mocht er onverhoopt toch iets voorvallen wat tijdens de reis (zie hierboven) niet naar tevredenheid is opgelost, neem dan zo spoedig mogelijk en uiterlijk binnen één maand na terugkomst contact met ons op.
E-mails met klachten of suggesties na je vakantie kun je versturen naar customercare@dejongintra.nl
Niet roken
Naast de wettelijke maatregelen t.a.v. het niet roken, geldt ook in al onze bussen, alsmede treinen en vliegtuigen, een rookverbod.
Preferenties en essenties
Indien je bij boeking speciale wensen, oftewel preferenties, heeft opgegeven ten aanzien van het gepubliceerde reisaanbod, dan worden deze preferenties ter kennisgeving doorgegeven aan de desbetreffende leverancier en/of accommodatieverschaffer. Aan preferenties kun je daarom geen rechten ontlenen. Mocht je wens van essentieel belang zijn, dan dient deze als essentie doorgegeven te worden. Voor een essentie wordt € 27 in rekening gebracht (opgave alleen bij boeking).
Reisleiding op je bestemming
Op sommige bestemmingen is reisleiding van de Jong Intra Vakanties aanwezig. Op bestemmingen waar reisleiding aanwezig is, ontvang je bij de receptie of sleuteladres een welkomstenvelop of welkomstbrief. Deze bevat informatie over eventuele bezoekuren, excursiemogelijkheden en overige van belang zijnde informatie. Hier staan ook de telefoonnummers in vermeld, waar je in noodgevallen onze medewerkers kunt bereiken. In de brochure en op onze website is aangegeven in welke gebieden/bestemmingen reisleiding aanwezig is. Voor dringende zaken kun je altijd contact opnemen met onze vertegenwoordiging ter plaatse of het hoofdkantoor in Ridderkerk. Bij eventuele problemen dien je hierbij volgens de procedure als bij “Klachten” te handelen.
Te laat bij opstappunt of luchthaven
Zorg ervoor dat je op tijd bent op de luchthaven, station of opstappunt. Het op tijd aanwezig zijn is te allen tijde je eigen verantwoordelijkheid. Bij busreizen dien je15 minuten voor de aangegeven vertrektijd aanwezig te zijn op de door je gekozen opstapplaats. Als je bij busreizen onverhoopt vertraging oploopt en de bus mist, raak dan niet in paniek maar bel direct het noodnummer van de Jong Intra Vakanties, zoals vermeld in je reisdocumenten. Wij zijn 24 uur per dag bereikbaar. Op vertrekdagen is er altijd iemand bereikbaar die alles in het werk zal stellen om je alsnog op de plaats van bestemming te krijgen. Mocht de bus onverhoopt een kwartier na vertrek nog niet aanwezig zijn, neem dan ook contact met ons op. Bij vliegreizen dien je minimaal 3 uur voor vertrek op de luchthaven aanwezig te zijn. De vertrektijd van een vliegtuig kan door ons niet uitgesteld worden.
Telefoneren
Vanuit het buitenland naar Nederland kies je achtereenvolgens:
1) het internationale toegangsnummer (meestal ’00’ of ’+’):
2) het landennummer: 31
3) het netnummer zonder de ‘0’
4) het abonneenummer
Thuisblijvers
Maak van thuisblijvers geen spoorzoekers. Laat bij familie, vrienden of buren je vakantieadres achter, zodat ook zij weten waar je eventueel te bereiken bent. De reisadresgegevens vind je in de reisdocumenten.
Valuta
Indien je reist naar een land waar de euro niet wordt gehanteerd dan moet je er rekening mee houden dat de waarde van buitenlandse valuta verandert. Hoeveel geld je meeneemt, hangt natuurlijk van uzelf af; zorg wel dat je voldoende bij je hebt. Het gebruik van creditcards (pincode bij de hand houden) is in veel landen gebruikelijk, veilig, goedkoop en gemakkelijk. Informeer bij je eigen bank of pinnen op je vakantiebestemming mogelijk is en vergeet niet je profiel eventueel aan te passen naar wereld. Ook is pinnen in sommige winkels en restaurants in bijv. Duitsland, Oostenrijk en Italië nog niet mogelijk en kan alleen cash worden betaald.
Het is voor een aantal landen altijd handig om voor de eerste dagen alvast voldoende vreemde valuta bij je te hebben. Dit omdat bij sommige reizen de eerste dagen geen tijd is gereserveerd om geld te wisselen, c.q. dat de mogelijkheid ontbreekt om geld uit een pinautomaat te halen.
Verzekeringen
Wij raden je aan in alle gevallen een reis-, ongevallen- en bagageverzekering alsmede een annuleringsverzekering af te sluiten. Voor wintersport, gevaarlijke sporten, etc. zijn speciale verzekeringen verplicht. Raadpleeg hiervoor je boekingskantoor.