Info mbt vertrekken vanaf Schiphol

In de maanden juli, augustus en september reizen er meer passagiers dan gewoonlijk van, naar en via Amsterdam Airport Schiphol. De luchthaven zal daarom soms uitzonderlijk druk zijn. Om ongemak op Schiphol te minimaliseren, en om vluchten tijdig te kunnen laten vertrekken (ook in het belang van reizigers), nemen de luchtvaartmaatschappijen extra maatregelen. Behalve een grotere inzet van personeel op de luchthaven, zal de luchtvaartmaatschappij klanten van tevoren zo goed mogelijk adviseren en informeren over hun reis. Hieronder de adviezen welke wij van KLM hebben ontvangen, maar deze zijn in principe voor alle luchtvaartmaatschappijen van toepassing.

Maatregelen door KLM op Schiphol

Om alles op Amsterdam Airport Schiphol soepel te laten verlopen, neemt KLM extra maatregelen. Naast het voortdurend in de gaten houden van vertrek- en overstapprocessen, zal KLM extra personeel inzetten om passagiers op de luchthaven te begeleiden. KLM zal ook reizigers individueel informeren, bijvoorbeeld als er iets wijzigt in vluchtschema’s.

Adviezen voor reizigers

1. Contactgegevens in ‘Mijn Reis’ invoeren
KLM raadt alle passagiers aan om hun contactinfo aan hun boekingsgegevens toe te voegen. In "Mijn Reis" op KLM.nl kunnen reizigers hun telefoonnummer en e-mailadres controleren, invoeren of wijzigen. Zo kan KLM sneller contact opnemen mocht er iets veranderen.

2. Online inchecken
Daarnaast adviseert KLM om online in te checken. Dat kan in de KLM-app en op de website, vanaf 30 uur voor vertrek. Voor vluchten van en naar de Verenigde Staten is check-in open vanaf 24 uur voor vertrek. Online inchecken scheelt tijd op de luchthaven. Men hoeft niet meer naar de incheckbalie, maar kan direct door naar de bagageafgifte. Of, als men uitsluitend met handbagage reist, naar de gate. Families met kinderen en groepen zijn uiteraard altijd welkom bij de bemande incheckbalies.

3. Bagageregels controleren

Omdat de bagageregels strikt worden toegepast wordt passagiers aangeraden om de volgens de ticketvoorwaarden voor hun reis toegestane hoeveelheid bagage extra na te gaan. Dit staat in de boekingsgegevens en op KLM.nl. Neemt men meer, grotere of zwaardere ruimbagage dan toegestaan mee, dan kan dit uitsluitend tegen het overbagagetarief. Handbagage die te groot of te zwaar is moet als ruimbagage worden ingecheckt. Vloeistoffen mogen in handbagage mee, mits in hoeveelheden van maximaal 100 ml en in totaal 1 liter, verpakt in een afsluitbaar plastic zakje. KLM raadt ook aan om de lijst verboden artikelen op KLM.nl te lezen.

4. Op tijd op Schiphol zijn

Passagiers die vanaf Amsterdam vertrekken, wordt aangeraden om minstens 3 uur voor vertrek op Schiphol te zijn.

Vertrekhallen 1 en 2 openen elke dag om 4.30 uur.

Schiphol heeft meerdere vertrekhallen, daarom raadt KLM aan om van tevoren na te gaan waar de reis begint:

Reizigers                                                            Vertrekhal

SkyPriority-reizigers                                                     2
Intercontinentaal                                                         2*
Naar non-Schengenlanden in Europa                             2
Naar Schengen-bestemmingen in Europa                        1 + 1A

*Inchecken voor intercontinentale vluchten naar de Cariben, Paramaribo, Kaapstad en Johannesburg kan in vertrekhal 1.

5. Op tijd naar de gate gaan

Op de informatieborden op Schiphol staat wanneer men aan boord kan gaan. Het is belangrijk om op de aangegeven tijd bij de gate te zijn. Wie na sluitingstijd bij de gate aankomt kan niet meer aan boord gaan.

Overstappende reizigers op Schiphol wordt geadviseerd om eerst door de douane en veiligheidscontroles te gaan. Daarna kan men nog op de luchthaven winkelen, als het boarden voor hun aansluitende vlucht nog niet begonnen is.

SkyPriority

Voor SkyPriority-klanten gelden op Schiphol de gebruikelijke voordelen van hun deelnemersniveau of reisklasse. KLM is zich bewust van de toegenomen drukte en doet er alles aan om ongemak te minimaliseren. Helaas kan KLM niet helemaal voorkomen dat er ook bij SkyPriority-rijen en gebieden wachtrijen ontstaan.

Klantenservice

Medewerkers bij de KLM-klantenservice van alle kanalen zijn voorbereid op het ontvangen van meer vragen en verzoeken. Zij zullen hun uiterste best doen om reizigers te helpen en hen een comfortabele reis te bezorgen. Bij vertragingen worden reizigers volgens de KLM-regels omgeboekt en/of gecompenseerd.

Met deze extra maatregelen zijn de medewerkers van KLM en van partners er klaar voor om alle klanten de beste service te bieden.

Meer tips en informatie is te vinden op
KLM.com>Bereid uw reis voor>Belangrijke informatie Schiphol
https://www.klm.com/travel/nl_nl/prepare_for_travel/up_to_date/flight_update/important_information_schiphol_summer_2017.htm